Maart 2018

Maart - maand van de tandhygiëne

Maart staat bij dierenartsen bekend als de maand van de tandhygiëne. Om dit te vieren betaalt Santévet 40 euro terug op een tandbehandeling bij je hond of kat. Natuurlijk moet je hiervoor wel aangesloten zijn bij Santévet. Ben je nog geen lid? Geen probleem! Als je binnen de twee weken na de tandbehandeling lid wordt van Santévet, krijg je alsnog 40 euro terugbetaald. Opgelet: honden kunnen aangesloten worden tot een leeftijd van 7 jaar, katten tot 8 jaar.

Bij een nieuwe maand hoort natuurlijk ook een nieuw 'woordje van de dierenarts'. Uiteraard gaan we het deze maand dan ook over tandhygiëne hebben.

Wat houdt tandhygiëne nu juist in en waarom is het zo belangrijk?

Net zoals bij mensen, kan tandplak zich elke dag opstapelen bij honden, katten, fretten en andere (minder gehouden) huisdieren. Als hier niets aan gedaan wordt, kunnen er paradontale aandoeningen ontstaan. Deze aandoeningen veroorzaken een geleidelijke ontsteking en vernietiging van het weefsel rond de tanden. Daarom is het belangrijk om het opstapelen van tandplak te voorkomen. Hiervoor bestaan veel producten zoals: Dentasticks, speciale brokken, voedingssupplementen, ... Wat velen echter niet weten, is dat deze producten slechts heel weinig tot geen invloed hebben op het reinigen van de tanden. Sommige prodcuten zoals Dentastiscks hebben zelfs nadelen doordat ze zoveel calorieën bevatten. De meest effectieve methode blijft - net zoals bij de mens- het dagelijks poetsen van de tanden met een aangepaste tandpasta voor dieren.

Helaas werkt deze tandpasta enkel preventief. Indien er sprake is van (overmatige) tandsteen, kan deze enkel onder algemene verdoving verwijderd worden. Deze ingreep noemen we een detartrage. Hierbij wordt bij ons in de praktijk alle tandsteen verwijderd met behulp van ultrasone golven. Nadien worden de tanden nog gepolijst.

Door regelmatige controle kunnen we er samen voor zorgen dat uw trouwe huisgenoot geen tandpijn heeft of tanden hoeft te verliezen.