Mei 2019

Mei - Vaccineren

20 april 2019, wereld dieren vaccinatiedag. Een dag in het leven geroepen om meer aandacht te verkrijgen voor het vaccineren van huisdieren. Dit is niet enkel een zeer actueel onderwerp bij dieren, maar zeker ook bij mensen. Denk maar aan de mazelen-epidemie die momenteel Amerika in zijn greep houdt en ook bij onze noorderburen terug de kop opsteekt. Ook voor onze huisdieren was er de recente uitbraak met hondenziekte in Duitsland.

- Wat zijn vaccins en waarom zijn ze belangrijk?

Vaccins zijn producten gemaakt om het immuunstelsel te versterken en zo toekomstige infecties beter te kunnen bestrijden. Ze stimuleren het lichaam in het maken van antilichamen, welke ziektekiemen opsporen en vernietigen. Op deze manier kunnen ze dus bescherming bieden tegen tal van ziektes of de ernst van een infectie sterk verminderen.

- Waarom zou ik mijn dier vaccineren?

1) Vaccinatie kan veel ziektes helpen voorkomen.

De belangrijkste vaccinaties voor honden zijn deze tegen hondenziekte, kattenziekte, infectieuze leverziekte en rattenziekte. Kennelhoest vaccineren we niet standaard maar is wel noodzakelijk als je hond op hotel of naar de hondenschool gaat. Daarnaast is de vaccinatie tegen hondsdolheid wettelijk verplicht als je met je hond de grens oversteekt. Ook voor katten en fretten is dit verplicht. Katten vaccineren we daarnaast ook tegen kattenziekte en niesziekte. Buitenkatten adviseren we ook om te laten vaccineren tegen leukose. Tenslotte vaccineren we uiteraard al onze konijntjes ook tegen RHD (1 + 2) en myxomatose. Fretjes krijgen ook hun vaccin tegen hondenziekte en ook vogels kunnen gevaccineerd worden.

2) Preventieve vaccinatie is vaak goedkoper dan de behandeling van een ziek dier. Uiteraard geldt dit enkel voor ziektes waar succesvol tegen gevaccineerd kan worden.

3) Vaccinatie kan ziektes bij mensen voorkomen!

Hondsdolheid is hierbij veruit de belangrijkste. Deze ziekte kan een besmette hond (of ander dier) doorgeven aan de mens en eens besmet is deze steeds dodelijk. Deze ziekte kan dan ook enkel uitgeroeid worden door goede vaccinatie. Rattenziekte is nog een voorbeeld waarbij de ziekte door een besmet dier overgedragen kan worden op mensen en zo de nieren kan aantasten.

4) Goede vaccinatie kan het gebruik van antibiotica beperken.

- Is vaccinatie een garantie op bescherming?

Ondanks vaccinatie bestaat de mogelijkheid op ziek worden nog steeds. Geen enkel vaccin kan in alle patiënten 100% bescherming garanderen. Het gebeurt echter slechts zelden dat een goed gevaccineerd dier onvoldoende bescherming opbouwt. Het is dan ook belangrijk om een goed vaccinatieschema uit te werken en op te volgen. Bij ons op de praktijk krijgt elk huisdier dan ook zijn eigen vaccinatieschema. Dit is namelijk sterk afhankelijk van leeftijd, afkomst, huishouden, etc. Jaarlijks alle vaccins herhalen is reed lang achterhaald en niet meer noodzakelijk.

- Zijn er ook risico's of bijwerkingen bekend bij vaccineren?

Zoals met elk medicijn, kan vaccinatie ook bijwerkingen vertonen. Deze zijn meestal echter mild en slechts van korte duur. Zware bijwerkingen zijn zelden maar kunnen voorkomen. Zo zijn er bepaalde vaccins waar sommige dieren allergisch op kunnen reageren en er is ook een vaccin dat de kans op de ontwikkeling van een tumor vergroot. Innovatie in de medische wereld staat echter niet stil waardoor bijwerkingen steeds zeldzamer worden. Heeft je huisdier vroeger een bijwerking vertoond, twijfel dan ook niet om ons hiervan tijdig op de hoogte te brengen. Vertoont je dier na vaccinatie apart gedrag, twijfel dan ook niet om ons hierover te contacteren.

- Welke vaccins moet mijn huisdier krijgen? Hoe vaak moet mijn huisdier gevaccineerd worden? Kunnen vogels ook gevaccineerd worden? ...

Al deze vragen beantwoorden wij graag in een persoonlijk gesprek. Heb je nog vragen over de vaccinatie van jouw huisdier, twijfel dan niet om een afspraak te maken zodat we samen alles eens rustig kunnen overlopen.